حجامت
علمی-اجتماعی
جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:16 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

نظر سازمان انتقال خون در مورد حجامت

به علت گسترش مراکز حجامت در ایران احتمال انتقال برخی بیماریهای عفونی همچون هپاتیت بی، سی و ایدز از طریق حجامت وجود دارد. سازمان انتقال خون ایران با توجه به این احتمال در صورت انجام حجامت تا یک سال فرد را معاف از اهدای خون می‌نماید. ، مدیر عامل سازمان انتقال خون ابوالقاسمي از گسترش فرهنگ حجامت در جامعه سالم اهداكننده خون، ابراز نگراني كرده و گفته است: جمعيت ايران جوان‌است و متناسب باافزايش سن، ميزان اعمال جراحي و نياز به مصرف خون و فرآورده‌هاي خوني بالا مي‌رود.

تقدم اهدای خون بر حجامت در شرایط خاص

به گفتهٔ غلامرضا رضوانی فقیه شیعه و عضو شورای نگهبان حجامت شرعاً مستحب است، اما اگر بین حجامت و اهدای خون به اشخاص مسلمان و محقون‌الدم (شخصی که کشتنش جایز نیست) که اهدای خون موجب نجات جان آنان خواهد شد، فقط یکی ممکن باشد، اهدای خون تقدم دارد.

مطرح کردن اینکه اهدای خون جایگزینی بی خطر برای حجامت است

با فرض اینکه در طب سنتی هدف از حجامت خروج خون از بدن بوده و در اهدای خون نیز همین کار انجام می‌شود برخی اهدای خون را به عنوان جایگزینی مدرن و مفید برای جامعه برای حجامت مطرح کرده‌اند. دکتر لنکرانی وزیر بهداشت کابیته اول احمدی نژاد در این مورد گفته است:اصل حجامت که در تعالیم دینی ما نیز آمده است، جز روش‌های طبابت است اما با توجه به این که روش‌های کم خطر و موثر مانند اهدای خون وجود دارد، آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.از طرفی با توجه به گسترش مراکز حجامت در ایران متصدیان و صاحبان این مشاغل با این استدلال که در حجامت خروج خون کثیف ولی در اهدای خون، خون تمیز خارج می‌شود به جذب اهداکنندگان خون پرداخته‌اند. استدلالی که مورد تایید متخصصین طب تجربی نیست.همچنین دکتر ابوالقاسمی مديرعامل سازمان انتقال خون در مورد ارجحیت اهداي خون بر حجامت ادعا کرده است: بيش از ۱۲فتوا از سوي مراجع عظام مبني بر ارجحيت اهداي خون بر حجامت وجود دارد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 252
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 8073
بازدید کل : 3514877
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>