علمی-اجتماعی
پنج شنبه 28 اسفند 1393برچسب:, :: 1:54 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
در حالی که خیلی از اتاقهای هتلها در ایام نوروز خالی است هتلداران برای این که سر بشکند ولی نرخ نشکند و برای بازار گرمی اعلام می دارند که اتاق ندارند یا رزرو شده و ظرفیتشان تکمیل است. در صورتی که اگر در هتلی که شما را نپذیرفتند باشید و از همان جا با همان هتل تماس تلفنی بگیرید و خود را یک مقام یا یک دکتر و مهندس معرفی کنید به شما می گویند که جا دارند و به شما اتاق اجاره می دهند.
پنج شنبه 28 اسفند 1393برچسب:, :: 1:36 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
به مناسبت چهارشنبه سوری بد نیست سری هم به کشف آتش بزنیم .حتما همه ی شما نیر افسانه ی کشف آتش توسط هوشنگ را شنیده اید زمانی که می خواست ماری را بزند سنگش به سنگ دیگری برخورد کرد و جرقه ای تولید شد و آتش گرفت. "هوشنگ" در شاهنامه، پسر "سیامک" و نوه‌ی "کیومرث" است که پس از کشته شدن پدرش «سیامک» به دست اهریمن، به خون‌خواهی پدر، اهریمن را می‌کشد. یافتن آتش برای نخستین بار به دست هوشنگ است و برپایی جشن سده یعنی جشن آتش نیز از آن زمان در میان ایرانیان باب شد.«پس از کشته شدن سیامک به دست اهریمن، کیومرث پسر سیامک و نوه‌ی خویش، هوشنگ را به همراه انسان‌ها، پریان و همگی جانوران به جنگ پسر اهریمن فرستاد. دیو سیاه با شنیدن آمدن سپاه هوشنگ آسمان را پر از گرد و خاک کرد و سپس دیوان با سپاه هوشنگ درگیر شدند. در این گیر و دار، هوشنگ دیو سیاه را یافت و خود را به او رسانیده و او را بر زمین کوفته و سرش را از تن‌اش جدا کرد. یک روز هوشنگ با همراهان خود به کوه رفته بود که یکباره ماری دراز و سیاه با دو چشم سرخ دید و هوشنگ دست به سنگی برد و سنگ را به سوی مار پرتاب کرد. سنگ به مار برخورد نکرد ولی پس از برخوردن سنگ با سنگی دیگر، شراره‌ای از آن برخاست و آتش کشف شد. در همان شب هوشنگ از ایزد سپاس‌گزاری کرد و در کوه آتشی به پا کردند و جشنی برپا ساختند که جشن سده نام گرفت. با توجه به این که آتش فشان در کره ی زمین رخ می دهد و یا صاعقه درختی را به آتش می کشد و یا حتی بر اثر خشکسالی بوته زارها و جنگلها آتش می گیرند بنابراین نبایستی آتش کشف و شناخته شود زیرا وجود داشت . با توجه به این که مردم نمی دانستند چگونه این آتش را تولید کنند و در ایام سرد سال از آن بهره ببرند بر اثر برخورد دو سنگ چخماق یا آتشزنه فهمیدند که با بر هم زدن دو سنگ می توانند جرقه ایجاد کنند که چوبهای نازک و کاه و بوته ها را را و به تبع آن چوبها و هیزمهای قطورتر را نیز به آتش بکشاند و چون تولید آتش دشوار بود برای این که آتشها خاموش نشود مکانهایی را برای حفظ آتش ساختند و نگهبانانی برای خاموش نشدن آن گماردند که بعدها این اماکن به مکانها و معابد مقدس بدل شد که جشن سده یکی از جشنها برای سپاس از این عنصر حیاتی است. بنابراین به جای کشف آتش بایستی بیان شود کشف وسیله ی ایجاد آتش.یعنی هوشنگ نوعی کبریت یا فندک ابتدایی را کشف کرد.
چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, :: 16:40 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
عده ای از افرادی که به عناوین مختلف مسئولیت سازمانها و ادارات مختلف مملکتی را عهده دارند تمام زمینهای شمال را با قیمت گران می خرند و آپارتمان سازی می کنند ؟ چه کسانی ثبت می کنند و مجوز می دهند ؟
چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, :: 16:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
فقط ایران است که مسافر لیست انتظار وقتی بعد از مدتها و با ترس و لرز مجوز سوار شدن به هواپیما بهش داده میشه اونوقت می بینه چقدر از صندلیها تا مقصد خالیست اونوقت چه حالی پیدا میکنه ؟
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:30 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
اعتدال بهاری که در آن طول روز و شب یکسان است که آن نیز روز اول فروردین است که ایرانیان که با علم نجوم آشنایی داشتند این روز را عید و نوروز خواندند.
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:28 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
قبل از عید نوروز در برخی مناطق غول می آوردند که سیاه و کثیف بود و نشانه ای از روزگار سیاه و سرد زمستانشان بود که همراه این غول عروس گلی هم بود که مظهر زیبایی و طراوت و شادابی و جشن و سرور بود .
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:16 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
قدیما که نفت و گاز نبود و مردم خونه های سردشون و توی زمستون های سرد با برف و بارون فراون می خواستند گرم کنند از زغال و هیزم و پشگل حیوانات استفاده می کردند و چون خونه ها با این کارشون حسابی پر از سیاهی و دوده و کثیفی می شد وقتی که آفتاب می تابید و همه جا رو گرم می کرد و باد بهاری می وزید و درختها و زمینها رو سر سبز می کرد . مردم هم از خونه های کوچک و تاریکشون بیرون می اومدند و شروع می کردند به تمیز کردن خونه و وسایل زندگی و آخر کار یه حموم درست و حسابی هم می رفتند و تا همراه بهار و گلها و سبزه ها خودشون و خانه و و وسایل زندگیشون مثل بهار تازه و تمیز با طراوت باشه. به همین سادگی نوروز باب شد.
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
صدا و سیما اگه لطف کنه برای تحویل سال فیلمها و سریالها یی که توش مرگ و میر و بکش و بکش باشه نذاره. فیلمهای معمولی خانوادگی بذاره . نمی گیم کمدی باشه نه فقط غم و اندوه نداشته باشه .
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
در برخی از روستاها مراسم نوروز و نو سال خوانی وجود داره که مردی با خواندن اشعاری در مدح ائمه پیشاپیش عید را به مردم تبریک می گوید و عیدی خویش را از پول و مواد خوراکی دریافت می کند .
سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:, :: 1:7 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
آقای ظریف امیدوارم دم عیدی با دست پر و خبرهای خوش برای مردم به ایران برگردید.آمین

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 82
بازدید هفته : 1676
بازدید ماه : 4478
بازدید کل : 3506110
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>