علمی-اجتماعی
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ویتامین ث یا ال-آسکوربات ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران ماهی‌است. بقیه جانواران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند نام دیگر آن اسید اسکوربیک است و اولین بار در میوه ی پرتقال کشف شد. این ویتامین که از ویتامین‌های محلول در آب است، در برابر حرارت و مواد قلیایی از بین می رود. این ویتامین در واکنش‌های شیمیایی بدن یک حمل کننده الکترون است و از مهمترین آنتی اکسیدان‌ها است.کمبود آن باعث بیماری اسکوربوت یا اسکروی می شود . مصرف آن سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. چون دارای استر حلقوی است و در محیط آبی آبکافت می‌شود و اسید می‌سازد؛ به همین دلیل به ان «اسید اسکوبیک» می گویند.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ویتامین ث احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد.از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ویتامین ث مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است. اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خونریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:34 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
اسکوربوت، نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث است .
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. . همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها ۲ سبزی‌های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین ث می‌باشد.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ویتامین کا مانند ویتامین دی محلول در چربی است و بدن برای جذب آن نیاز به صفرا دارد.این ویتامین در برابر حرارت پایدار است اما در مقابل نور آفتاب و یخ زدگی از بین می‌رود.هر چه هوا گرمتر شود نیاز بدن به این ویتامین بیشتر می‌شود. .اشعه ایکس و اشعه رادیو اکتیو و همچنین آلودگی هوا این ویتامین را در بدن از بین می‌برندنیمی از ویتامین کا مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در روده خود انسان ساخته می‌شود.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
کمبود ویتامین کا باعث می‌گردد افراد در گرما دچار خونریزی بینی می‌شوند.وجود ویتامین کا برای انعقاد خون لازم است و بدون این ویتامین کبد نمی‌تواند پروترومبین که موجب انعقاد خون است را بسازد.همچنین کمبود این ویتامین در پوکی استخوان نیز مؤثر است.عواملی ممکن است باعث شوند کمبود ویتامین کا در بدن بروز کند؛ مانند عدم جذب چربی‌ها در روده ٬بیماری‌های کبد یا در شرایطی که مصرف آنتی‌بیوتیک باعث از بین بردن باکتری‌هایی که در روده ویتامین کا تولید می‌کنند بشود.ویتامین k در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز ٬ گوجه فرنگی٬ مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم ٬ روغن سویا ٬ روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز پخته‌ سبزیجات دارای برگ ‌های پهن سبز رنگ، چای سبز، کلم پیچ، است. همچنین در شیر، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.میزان نیاز روزانه انسان به این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که جوابگوی نیاز یک هفته بدن انسان می‌باشد. خوردن سبزی‌های پربرگ و تیره برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است. کاهو سرشار از ویتامین کا است. همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
مصرف زیاد ویتامین K2 خطر ابتلا به سرطان ریه را که از بیمارهای خاص افراد سیگاری است، کم می ‌کند و همچنین مصرف این ویتامین خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات را نیز کاهش می ‌دهد. افرادی که میزان پایینی از این ویتامین را دریافت کرده ‌اند 8‌/‌0 درصد بیشتر به سرطان پروستات و ریه مبتلا می شوند.
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, :: 12:17 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
ب۱: بری‌بری/سندرم آنسفالوپاتی ورنیکه (کمبود تیامین) • ب۲: کمبود ریبوفلاوین • ب۳: پلاگر (کمبود نیاسین) • ب۶: کمبود پیریدوکسین • ب۷: کمبود بیوتین • ب۹: کمبود اسید فولیک

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 742
بازدید ماه : 6059
بازدید کل : 3501513
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>