علمی-اجتماعی
یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:35 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

                سه کلمه را بهتر است بیاد داشته باشیم :

                                    خندیدن ، بخشیدن ، فراموش کردن .

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:34 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

        لایق تندیس شدن هستیم ،

 طاقت تیشه پیکرتراش را هم داریم  

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

راه‌های پیش گیری از دمانس

  • فعالیت‌های فکری و بکاربردن قوهٔ حافظه از بیماری الزایمر پیشگیری می‌کند:

افرادی که از نظر جسمی و فکری فعال هستند به مراتب کمتر از دیگران در معرض بیماری خطرناک الزایمر قرار می‌گیرند. زندگی ساکت و بدون فعالیت جسمی و فکری باعث کم کاری و ناسالم ماندن مغز گردیده و در افرادی که آمادگی مبتلاشدن به بیماری الزایمر را دارند بروز بیماری را سرعت می‌بخشد. این محققین عقیده دارند که مغز هم مانند اعضای دیگر بدن به ورزش و فعالیت نیاز دارد و بکارنگرفتن آن باعث از بین رفتن قدرت تفکر می‌شود تقویت حافظه فقط با خواندن کتاب و فکرکردن امکان پذیر نیست بلکه معاشرت با دیگران، مسافرت، آموختن زبانی جدید، حفظ کردن شعر، آموختن موسیقی و غیره می‌تواند در این مورد مؤثر باشد.

  • مصرف گوشـت ماهیهایی‎‎ چون قزل آلا و ماهـی ساردین، بادارا بودن امگاسه ‎‎اسید چرب خطر ابتلا به الزایمر را کاهش می‌دهند.
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند:

مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به آلزایمر را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد. هر چه افراد بیشتر ازنوع تغذیه مدیترانه ای را رعایت کنند کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند.. عموما از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان تغذیه‌ای سالم یاد می‌شود. این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و غلات، مقداری ماهی و مقدار بسیار کمی لبنیات و گوشت است.

  • زردچوبه در درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است.
  • براساس تحقیقات جدید، مصرف سیب در کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر نقش مفیدی دارد
یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:32 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

درمان دمانس

  • درمان‌های روانی – اجتماعی:

درمان رفتاری - شناختی در بیماران دچار دمانس خفیف تا متوسط برای غلبه بر «تفکر فاجعه‌نگر» (که در آن به تمام سختی‌ها به‌عنوان یک فاجعه نگاه می‌شود) مفید به نظر می‌رسد. «قالب‌بندی مجدد شناختی» می‌تواند در ایجاد راهبردهای کنار آمدن با مشکل در مراقبین بیماران نقش داشته باشند و ممکن است از رویکردهای حل مشکل یا مداخلات گروه‌های حمایتی برای آنها مؤثرتر باشند. مطالعات موردی روی درمان رفتاری - شناختی در بیماران دچار دمانس نشان داده‌اند که چگونه یک رویکرد مبتنی بر فرد می‌تواند به تخفیف ترس از این که دیگران تشخیص را بفهمند، به کاهش افت سریع توانایی‌ها، پرهیز از رفتار خجالت‌آور در جامعه، و جلوگیری از حذف نقش بیمار در برنامه‌ریزی مراقبت‌ها کمک‌کننده باشد. تکنیک‌های مورد استفاده شامل ترکیبی از واقعیت‌گرایی، راهبردهای حافظه، و بازسازی مجدد هستند. یکی از مشکلات اساسی در مورد افراد مبتلا به دمانس احساس از خود گذشتگی مراقب نسبت به بیمار است که منجر به احساس تنفر نسبت به خود و بیمار می‌شود . امروزه با کتاب‌هایی که مخصوص این گروه از پرستاران و افراد خانواده نوشته شده و همچنین روان دروانی‌های حمایتی و مشاوره‌های مستمر سعی در کاهش این گونه موارد است.

  • درمان دارویی
یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:31 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

تشخیص افتراقی دمانس

  • علل شایع اختلال‌های شناختی در افراد مسن عبارتند از:


- آغاز یا تشدید نارسایی قلب
- داروهای تجویزی، به‌ویژه داروهای ضد پارکینسون وسایر داروهای با خواص آنتی کلی نرژیک
- الکل
- هیپوکسی یا
ایسکمی عروق مغز
- عفونت‌های گوش، پوست، ریه و دستگاه ادراری

  • سایر عللی که ازشیوع کم‌تر برخوردارند، عبارتند از:


- افسردگی شدید که دمانس را تقلید می‌کند
- کم خونی شدید در افراد بسیار مسن
- کمبود
ویتامین B۱۲ فولات
- هیپوتیروییدیسم
- تومورهای مغزی با رشد تدریجی
- نارسایی کلیوی
-
هیدروسفالی ارتباطی
-
سیفلیس
- هیدروسفالی فشار معمولی علاوه بر عوامل بالا ممکن است بیمار دچار پیری طبیعی شده باشد که با عدم تداخل قابل ملاحظه در رفتار اجتماعی وشغلی با دمانس قابل افتراق است.همچنین دلیریوم با شروع حاد، دوره کوتاه، تشدید شبانه علائم از دمانس قابل تمایز است. ضمن این که نباید احتمال اختلالات ساختگی یا تمارض را از نظر دور داشت.

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:30 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

دمانس ناشی از سایر اختلالات طبی عمومی

شش علت اصلی که DSM از آن‌ها نام برده شده‌است شامل :

در ضمن ردیف هفتمی نیز به درمان گر اجازه می‌دهد سایر اختلالات غیر روانی منجر به دمانس را در آن جای دهد. دمانس پایدار ناشی از مصرف مواد: مواد متداولی که می‌تواند منجر به دمانس شود در DSM از آن نام برده شده شامل موارد زیرمی شود:

  • الکل
  • مواد استنشاقی
  • داروهای رخوت زا، خواب آور، ضد اضطراب
  • سایر موارد

در دمانس ناشی از الکل تشخیص افتراقی با سندرم کورساکوف و سنجش میزان تیامین ضروری است.

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:28 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

انواع دمانس

آلزایمر

در تشخیص دمانس نوع آلزایمر علاوه بر وجود اختلال حافظه، و جود یکی دیگر از اختلالات شناختی که در قبل ذکر شد الزامی است . همچنین این بیماری باید در عملکرد اجتماعی و شغلی فرد اختلال ایجاد کند.

  • دمانس عروقی دمانس عروقی :

علت اولیه دمانس عروقی بیماری عروقی چند گانه مغزی است که به بروز الگوی دمانس می‌انجامد. این بیماری در مردها بیشتر است و عمدتا عروق مغزی کوچک و متوسط را گرفتار می‌کند.

 

علایم عمومی آن مشابه دمانس نوع آلزایمر است با این تفاوت که شواهد بالینی و آزمایشگاهی مبنی بر دلایل عروقی در مورد آن موجود است . در ضمن معمولاً سیر نزولی و پله پله در دمانس عروقی شایعتر از نوع آلزایمر است.

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:27 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

به طور کلی تشخیص دمانس بر اساس معاینه بالینی بیمار، از جمله معاینه وضعیت روانی و اطلاعات به دست آمده از خانواده، دوستان و غیره صورت می‌گیرد. بعضی از خصوصیات مشترک بین انواع دمانس‌ها عبارتند از:

شخصیت = تغییرات در شخصیت افراد مبتلا به دمانس به خصوص برای خانواده فرد ناراحت کننده‌است. خصوصیات شخصیتی فرد ممکن است در اثر دمانس تشدید شود. در ضمن فرد مبتلا به دمانس ممکن است درون گرا شود و اهمیتی به تاثیر رفتار خود بر دیگران ندهد.

توهمات و هذیان‌ها

حدود ۲۰ تا ۳۰٪ بیماران مبتلا به دمانس ( در درجه اول بیماران مبتلا به آلزایمر دچار توهم می‌شوند و ۳۰ تا ۴۰ ٪ آن‌ها هذیان دارند که عمدتا از نوع پارانوئید یا گزند است که عمدتا ماهیت نامنظم دارد

خلق

افسردگی و اضطراب تقریبا در ۴۰ تا ۵۰ ٪ بیماران مبتلا به دمانس نشانه عمده‌ای به حساب می‌آید بیماران مبتلا به سایکوز همچنین ممکن است بدون عامل بر انگیزنده آشکار خنده یا گریه بیمارگون از خود نشان بدهند.

تغییرات شناختی

در بیماران مبتلا به دمانس علاوه بر زبان پریشی، کردار پریشی٬ نشناسی (agnosia) نیز شایع است . همچنین حملات تشنجی، تضاهرات عصبی غیر معمول، رفلکس‌های ابتدایی مانند چنگ زدن و مکیدن نیز در این گونه افراد مشاهده می‌شود.

واکنش بحرانی

توانایی بیماران مبتلا به دمانس در نگرش انتزاعی کاهش می‌یابد .

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:25 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

دمانس (dementia)‏٬ جنون یا زوال عقل و شناخت٬ در پزشکی و روان‌پزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دمانس٬ زوال عقل سالخوردگی یا آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی٬ دلیریوم ناشی از توکسیک شدن بدن در اثر مواد مخدر و روان‌گردان و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره نمود.دمانس عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه‌ای از هشیاری کامل (بدون وجود دلیریوم بسته به نوع عامل آن) بروز می‌کند. دمانس از علائم بیماری و به صورت مجموعه‌ای از عملکردی‌های بد بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، اختلال زبان، تغییرات روان‌شناختی و روان‌پزشکی، و مختل شدن فعالیت‌های روزمره تظاهر می‌یابد. امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان دمانس دارند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون برسد. شایع‌ترین نوع دمانس آلزایمر نام دارد که ۵۰٪ تا ۶۰٪ بیماران مبتلا به دمانس را شامل می‌شود. از سایر انواع دمانس میتوان از دمانس عروقی، دمانس ناشی از ضربه سر، دمانس وابسته به الکل، دمانس وابسته به انواع اختلالات حرکتی نظیر بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون و دمانس ناشی از ایدز(HIV) نام برد.

یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:38 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

     لیاقت الماس شدن را داریم از فشارهای سخت نهراسیم.

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 504
بازدید دیروز : 81
بازدید هفته : 588
بازدید ماه : 504
بازدید کل : 3507308
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>