علمی-اجتماعی
دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:23 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

ابوسعید نسبت به دو صوفی قبل از خودش بایزید بسطامی و حلاج که در تاریخ عرفان مهم‌ترین مقام را دارند، اراداتی خاص داشته‌است. وی در محیطی که اکثریت صوفیان، حلاج را کافر می‌دانستند و گروهی مانند امام قشیری در باب او با احتیاط و سکوت برخورد می‌کردند او را به عنوان نمونه عیار و جوانمردی می‌دانست که به گفته خودش در اسرار التوحید «درعلوم حالت در مشرق و مغرب کسی چون او نبود.»وی در فقه و کلام و منطق و حدیث و تفسیر و دیگر علوم رایج عصر از چهره‌های ممتاز به شمار می‌رفته‌است. ابوسعید بزرگ‌ترین علمای عصر از قبیل ابوعلی زاهدبن احمدفقیه و قفال مروزی و ابوعبدالله خضری سال‌های دراز به تحصیل علوم اشتغال داشته‌است. از جمع استادان او که بگذریم وی با عده زیادی از فقها و محدثین و ادیبان و شاعران عصر خود روابط دوستانه و عادلانه داشته‌است. نه تنها داستان‌های اسرارالتوحید بلکه اسناد تاریخی غیرصوفیانه نیز گواهند بر اینکه علمای بزرگی چون ابومحمد جوینی پدر امام الحرمین که از بزرگ‌ترین علمای نیشابور در این عصر بود با وی روابط دوستی داشته‌است. بوسعید در تاریخ چهارم شعبان ۴۴۰ هجری در میهنه وفات یافت. مدفن وی در مشهد در برابر سرایش قرار دارد.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:22 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

سخنان و داستانهایی درباره ابوسعید

چنانکه در برخورد وی با ابن سینا می‌توان این نکته را دریافت. در این دیدار با یکدیگر سه شبانه روز به خلوت سخن گفتند که کس ندانست. بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی سینا برفت، شاگردان او سؤال کردند که شیخ را چگونه یافتی گفت: هر چه می‌دانم، او می‌بیند. مریدان از شیخ سئوال کردند که‌ای شیخ بوعلی را چگونه یافتی گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند. بوسعید همچون حلقه استواری زنجیره سنت‌های عرفانی قبل از خودش را به حلقه نسل‌های بعد از خویش پیوند می‌دهد. وی تصوف را عبارت از آن می‌داند که: «آنچه در سرداری بنهی و آنچه در کف داری بدهی و آنچه بر تو آید نجهی.»با اینکه در روزگار حیاتش مورد هجوم متعصبان مذهبی بود و اتهام لاابالیگری‌های او در همان عصر حیاتش تا اسپانیای اسلامی یعنی اندلس رفته بود. ابن خرم اندلسی در زمان حیات او در باب او می‌گوید: «شنیده‌ایم که به روزگار ما در نیشابور مردی است از صوفیان با کنیه ابوسعید ابوالخیر که گاه جامه پشمینه می‌پوشد، و زمانی لباس حریر که بر مردان حرام است، گاه در روز هزار رکعت نماز می‌گذارد و زمانی نه نماز واجب می‌گزارد نه نماز مستحبی و این کفر محض است. پناه بر خدا از این گمراهی.» با وجود این قدیس دیگری را نمی‌شناسیم که مردم تا این پایه شیفته او باشند و چهره او به عنوان رمز اشراق و اشراف بر عالم غیب به گونه نشانه و رمزی درآمده باشد آن گونه که بوعلی رمز دانش و علوم رسمی است.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:21 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 
ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملكرد طبیعی شبكیه چشم و رشد طبیعی استخوان، پوست، بیضه‌ها و تخمدان‌ها لازم است. در داروخانه ویتامین آ به شكل كپسول، قرص، قرص‌های جویدنی، قطره خوراكی و تزریق در دسترس است.

مصرف صحیح

ویتامین آ داروی بدون نسخه نیست و تنها برای درمان بیماران مبتلا به كمبود ویتامین آ مصرف می‌شود.
بسته به مشكل فرد،پزشك میزان بخصوصی از این ویتامین را تجویز می‌كند.پس ویتامین آ را دقیقا مطابق با دستور پزشك خود مصرف كنید و هرگز بدون مشورت با پزشك معالج میزان ویتامین آ را افزایش یا كاهش ندهید.كپسول‌ها را به طور كامل ببلعید و از جویدن یا خرد كردن آنها خودداری كنید.بهتر است اشكال خوراكی ویتامین آ را با معده خالی مصرف نمایید،اما در صورت بروز ناراحتی معده،دارو را پس از غذا میل كنید.
 
ویتامین آ در طبیعت

جگر، روغن كبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره، كره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. برای تامین نیاز ویتامین بدن از منابع طبیعی،سعی كنید یك رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

عوارض جانبی

ویتامین آ معمولا در میزان طبیعی و درمانی باعث بروز عوارض جانبی نمی‌شود،اما مصرف دارو برای مدت طولانی ممكن است سبب بروز افزایش میزان ویتامین در بدن و برخی عوارض شود.سردرد، تشنج،تحریك‌پذیری،تب،ضعف یا خستگی،افزایش حساسیت به نور خورشید،كاهش اشتها،خشكی دهان،درد شكم،استفراغ،ریزش مو،خشكی و ترك خوردگی پوست یا لب‌ها و درد استخوان یا مفاصل از اثرات افزایش تدریجی این ویتامین در بدن محسوب می‌شوند.خواب آلودگی،سرگیجه،سر درد شدید،كاهش هوشیاری،دوبینی،اسهال،استفراغ،پوسته پوسته شدن پوست و خونریزی لثه از علائم و نشانه‌های افزایش ناگهانی این ویتامین هستند.

10 فرمان

1 ــ بدن در دوران بارداری و شیردهی نیاز به ویتامین آ دارد،اما در عین حال مصرف بیش از نیاز این ویتامین می‌تواند سبب بروز عوارض جدی شود و از این رو هرگز بدون مشورت با پزشك ویتامین آ استفاده نكنید.

2 ــ در صورت فراموش كردن یك دوز ویتامین آ،دوز فراموش شده را رها كرده،طبق برنامه منظم خود عمل كنید.

3 ــ ویتامین آ را در بسته مخصوص آن،كاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید.

4 ــ قرص‌ها و كپسول‌ها باید در دمای اتاق،دور از نور مستقیم،حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.

5 ــ با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو،آن را دور بریزید.

6 ــ در صورت بروز تغییر رنگ یا محتوای آمپول،از مصرف آن خودداری كنید.

7 ــ مصرف همزمان ویتامین آ با قرص‌های ضدبارداری خوراكی می‌توانند سبب افزایش سطوح خونی ویتامین آ شود.

8 ــ مصرف همزمان داروهای پایین‌آورنده چربی خون (همچون كلستیرامین) با ویتامین آ، می‌تواند جذب این ویتامین را كاهش دهد.

9 ــ اگر همزمان سایر ویتامین‌ها یا ایزوترتینوئین (آكوتان) مصرف می‌كنید حتما موضوع را به اطلاع پزشك خود برسانید.

10 ــ اگر مبتلا به بیماری كبدی یا كلیوی هستید حتما موضوع را به اطلاع پزشك خود برسانید.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:19 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

خانم‌هاهمانطور که می دانید طاسی و یا کچلی در مردان شایع تر از زنان می باشد. الگوهای مختلفی هم برای کچلی در زنان و مردان وجود دارد، اما آنچه لازم به ذکر است این می باشد که بروز کچلی در زنان آزاردهنده تر از مردان است.

 زنان به جهت داشتن حس زیبایی دوستی بیشتر و این که تمایل به جذب و جلب توجه افراد دارند، اگر دچار ریزش مو یا کچلی شوند، برایشان بسیار دردآورتر می باشد و علاوه بر آسیب های جسمی، دچار اختلالات روحی و شخصیتی نیز خواهند شد.

بنابراین با بررسی علل طاسی و کچلی در خانم ها، می توان گام مهم و موثری را در پیشگیری از بروز آن برداشت:

1- ارث و ژنتیک

زمینه ژنتیکی ریزش مو و طاسی می تواند از طریق ژن مادری و یا پدری به زن منتقل شود.

دو آنزیم به نام 5-a ریداکتاز و آروماتاز سبب ریزش مو می شوند.

کچلی در زنان می تواند تنها به صورت نازک شدن موها، کند شدن رشد موها و یا ریزش منطقه ای مو در سر باشد که بر خلاف ریزش مو در مردان است که تنها زمانی واژه ریزش مو و کچلی به آنها اطلاق می شود که اکثر موهای خود را از دست داده باشند.

2- مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها در برخی خانم ها می تواند منجر به ریزش مو شود. داروهایی نظیر رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و داروهای تیروئیدی می توانند باعث ریزش مو شوند.

3- یائسگی

بسیاری از خانم ها در سنین یائسگی، با کم کاری غده تیروئید مواجه می شوند و در ادامه آن، با نازک شدن موهای خود مواجه می شوند. کم کاری غده تیروئید می تواند سبب ریزش مو در بسیاری از افراد شود.

کم‌ کاری تیروئید علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند که می‌توان به افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و مشکل در تمرکز اشاره کرد. مو، ناخن و پوست شکننده ‌تر شده و بسیار راحت ‌تر می‌شکند.

همچنین زمانی که تخمک گذاری در خانم های یائسه کم می شود، سطح هورمون استروئیدی در بدن بالا می رود که در نتیجه آن، برخی صفات مردانه مانند کچلی مردانه در خانم ها بروز می کند.

4- استرس و اضطراب

یکی از علت های زمینه ای که منجر به بروز ریزش مو می شود، استرس می باشد.

استرس ناشی از فوت یکی از عزیزان و یا حتی استرس ناشی از اعمال جراحی می تواند منجر به بروز ریزش مو در خانم ها شود.

گاهی هم مشاهده می شود که استرس به تنهایی علت ریزش مو نیست، بلکه با علل زمینه ای دیگر ترکیب شده و منجر به بروز چنین آسیبی می شود.

5- آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری است که موجب ریزش مو در نقاط مختلف بدن می شود. این بیماری در زنان به مراتب شایع تر از مردان می باشد. آلوپسی آره آتا به معنی کچلی منقطه ای می باشد.

اگر چه این بیماری به طورکامل فرد را کچل نمی کند، اما به احتمال زیاد، موهای نقاط از دست داده شده، برنخواهند گشت.

تذکر

گاهی اوقات مشاهده می شود که درستکاری بیش از حد موها در خانم ها، منجر به ریزش موها می شود.

استفاده از وسایل داغ کننده مانند سشوار، اتوی مو و دستگاه های حالت دهنده مو می تواند آسیب زیادی به موها بزند و منجر به ریزش آنها شود.

رنگ کردن و دکلره کردن بیش از حد و مکرر نیز آسیب های جدی به موها وارد می کند

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:17 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

بیماری نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب نمی‌تواند به طور موثر خون را به تمامی نقاط بدن پمپ کند ودر نتیجه اکسیژن کافی به تمام نقاط بدن نمی‌رسد. بیماریهای بسیاری باعث بروز نارسایی قلبی می‌شوند از جمله بالا بودن فشار خون، سایر بیماری‌های قلبی و یا بیماری‌های کلیوی. در این بیماری اگر مایعات و نمک زیادی مصرف شود احتباس آب در بدن صورت گرفته و قلب سخت‌تر کار خواهد کرد. این شرایط وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بدتر می‌سازد.

به منظور کاهش عوارض نارسایی قلبی باید از رژیم غذایی کم نمک پیروی کرد. به این منظور توصیه‌های زیر را به کار ببرید:

- فشار خون خود را کنترل کنید
فشار خون بالا باعث افزایش بیشتر فعالیت قلب می‌شود و روند گرفتگی رگ‌ها را تسریع می‌کند. برای کنترل فشار خون، استفاده از رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن ضروری است.
- وزن خود را کنترل کنید
چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش عوارض بیماری قلبی و دیابت، کم کردن وزن و رساندن آن به وزن ایده‌آل است که این کار با گرفتن رژیم اصولی و صحیح، زیر نظر متخصص همراه با تحرک بدنی مناسب، می‌تواند انجام شود.
- چربی (کلسترول) خون خون را کاهش دهید
کلسترول نوعی چربی است که در ایجاد گرفتگی رگ‌ها نقش دارد. کلسترول دو نوع است: کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL، باید غلظت LDL را در خون پایین آورد و برعکس غلظت HDL را بالا برد. برای این کار، استفاده از یک برنامه غذایی مناسب کاهش وزن، ورزش مناسب با توجه به شرایط شما و نکشیدن سیگار و استفاده از روغن مایع گیاهی مانند کلزا و کانولا بسیار کمک‌ کننده است.
سیگار نکشید، استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش کار قلب می‌شود. همچنین سیگار باعث غلیظ شدن خون شده و احتمال لخته را بیشتر می‌کند.
انجام فعالیت‌های بدنی باید حتما با مشورت پزشک و با توجه به وضعیت بیماری قلبی شما باشد. قبل از انجام هر فعالیت بدنی حتما یک میان وعده سبک میل کنید.
- توصیه‌های مهم غذایی
مصرف مواد غذایی نفاخ باید محدود شود مانند کلم، گل کلم و هر غذایی که با خوردن آن احساس نفخ می‌کنید.
- میزان نمک باید محدود شود
سدیم (ماده تشکیل‌ دهنده نمک) به طور طبیعی در مواد غذایی مانند شیر، پنیر، تخم‌ مرغ، گوشت قرمز، مرغ و غیره وجود دارد و با مصرف این مواد، مقداری سدیم وارد بدن می‌شود. بنابراین از مصرف غذاهای پرنمک مانند انواع سس‌های آماده مثل سس گوجه فرنگی، سس مایونز، سس فلفل و غیره، انواع شورها مانند خیارشور، زیتون و غیره، غذاهای کنسروی و آماده، سوسیس و کالباس خودداری کنید. سر سفره نمکدان نگذارید و از اضافه کردن نمک به غذاهای آماده خودداری کنید.
در ترکیب بسیاری از داروها سدیم وجود دارد، بنابراین هر گاه به هر دلیلی داروی جدیدی برای شما تجویز می‌شود، حتما با پزشک متخصص در مورد مصرف آن به دلیل فشار خون یا ناراحتی قلبی خود مشورت کنید.
برای کنترل چربی خون، غذاهای چرب و سرخ شده مصرف نکنید غذاهای شما باید آب‌پز یا کبابی باشد. از مصرف روغن‌های جامد، کره، خامه، دنبه و روغن حیوانی بپرهیزید، روغن‌های مایع را به مقدار کم میل کنید. شیر، ماست و لبنیات کم چربی مصرف کنید. مرغ و ماهی را کاملا بدون پوست میل کنید. گوشت‌های قرمز را به مقدار کم مصرف کنید، هنگام مصرف کاملا چربی‌های آن را جدا کنید.مغز، دل و جگر، کله و پاچه، لبنیات پرچرب، بستنی، زرده تخم‌مرغ، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، سس‌های چرب، شیرینی، قند، شکر، مربا، عسل،‌ نوشابه، بستنی، شربت، نبات، کیک‌های خامه‌دار و غذاهای حاضری میل نکنید.
روغن زیتون برای شما مفید است، به شرط آن که خالص باشد و با سایر روغن‌ها مخلوط نشده باشد البته دقت کنید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. در ضمن روغن

زیتون و روغن مایع معمولی نباید هنگام طبخ حرارت زیادی ببینند.

الکل برای سیستم قلبی و عروقی شما مضر است و باعث افزایش فشار خون مقاوم به درمان می‌شود، از مصرف آن جدا خودداری نمایید.
حبوبات مانند نخود، عدس، انواع لوبیا و غیره برای شما مفید است در حد معمول می‌توانید میل کنید. البته حتما قبل از مصرف حداقل دو ساعت آن را در آب خیسانده و پس از ریختن آب، آن را کاملا پخته و سپس میل کنید.
میوه‌ها برای شما مفید است به شرط این که تعداد آن محدود به 3-2 عدد در 24 ساعت باشد و حتی‌الامکان با پوست میل شود.
سبزیجات خام، پخته و سالاد بدون سس به مقدار فراوان میل کنید.
مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای مانند برنج، نان، سیب‌زمینی، ذرت و غیره باید محدود باشد، بهتر است جهت اطلاع از مقدار مصرف آن با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. حتی‌الامکان از نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگک استفاده کنید.
مصرف خشکبار مانند انجیر خشک، توت خشک، خرمای خشک و کشمش نیز باید محدود شود، مقدار آن را با نظر کارشناس تغذیه‌ خود تنظیم کنید. هر روز به مقدار معینی غذا بخورید، در هر شبانه‌روز سه وعده غذای اصلی و 3-2 میان وعده میل کنید. برای جلوگیری از افت قند خون، میان وعده‌هایی مانند یک عدد میوه یا یک لیوان شیر یا دو عدد بیسکوییت ساقه طلایی یا چای همراه با 3-2 عدد کشمش یا یک لقمه نان و پنیر میل کنید. با خوردن وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها در ساعت مشخص می‌توانید از افت قند خون جلوگیری کنید تا مجبور به مصرف آب قند، شربت و مانند آنها نشوید.
سعی کنید از تمام گروه‌های غذایی در هر وعده مصرف کنید. به طور مثال مواد نشاسته‌ای، سبزی‌ها، لبنیات و مواد پروتئینی (مرغ و ماهی) در یک وعده غذایی گنجانده شود. از مواد غذایی متنوع به خصوص از انواع متنوع سبزیجات استفاده کنید تا تمامی مواد معدنی و ویتامین‌ها به مقدار کافی به بدنتان برسد. جهت اطلاع از مقدار مصرف دقیق مواد غذایی، بهتر است با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید.
در مجموع استفاده از یک رژیم غذایی سالم که برای همه افراد خانواده توصیه می‌شود، به همراه نکشیدن سیگار، فعالیت بدنی مناسب و مصرف به موقع داروهای تجویز شده می‌تواند بیماری شما را کنترل کند.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:15 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

زخم معده و اثنی‌عشر بیماری نسبتاً شایعی است که باعث بروز درد و علایمی مثل چنگ زدن سردل، ضعف رفتن، سنگینی و سیری بعد از خوردن غذا در ناحیه بالای شکم می‌شود. دردهای زخم اثنی‌عشر بیشتر در نیمه شب بروز می‌کند و با خوردن غذا بهتر می‌شود و می‌تواند در هر ساعتی باشد. زخم معده بیشتر بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود و درد می‌تواند در هر زمانی باشد.
علت بروز زخم‌های اثنی‌عشر و معده (با درصد کمتر در زخم معده) میکروبی به نام هلیکو باکترپیلوری است. هلیکوباکتر پیلوری اثنی‌عشر باعث بروز زخم می‌شود. این میکروب بیشتر از راه‌‌ تماس انسان‌ها با یکدیگر و عدم رعایت اصول بهداشتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.
 گاهی مصرف قرص‌های مسکن و بعضی داروهای دیگر باعث ایجاد زخم می‌شود در بیماران بدحال که در CCU و ICU بستری هستند. بیمارانی که دچار سوختگی وسیع شده‌اند و سایر بیماران بد حال نیز ممکن است ایجاد زخم در معده و اثنی‌عشر بشود.
تیم پزشک متخصص داخلی ادامه داد: گاهی زخم باعث ایجاد عوارضی مانند سوراخ شدن معده و اثنی‌عشر، خونریزی، انسداد راه خروجی معده و علایمی مثل تهوع و استفراغ و احساس پری بعد از خوردن غذا می‌شود که علایم ممکن است با علام زخم‌های عادی تفاوت داشته باشد.
 برای تشخیص زخم در معده یا اثنی‌عشر از آندوسکوپی و گاهی رادیولوژی و همچنین جست و جوی میکروب در معده با آزمایش‌های مخصوص استفاده می‌شود و معمولی‌ترین و بهترین راه تشخیص زخم در دستگاه گوارشی فوقانی آندوسکوپی است.
وی افزود: درمان زخم‌ها با استفاده از داروهای ضد اسید معده و داروهای ضد میکروب (آنتی بیوتیک‌ها) انجام می‌شود. در گذشته از جراحی در درمان زخم‌های معده در اثنی‌عشر بیشتر استفاده می‌شد ولی امروزه عمل جراحی بسیار کمتر شده است و بیشتر برای درمان عوارض زخم‌ها از دارو استفاده می‌شود.
 در مورد رژیم غذایی برای این بیماران مبتلا به زخم‌های فوق‌‌الذکر بایستی بیمار از خوردن غذاهای تند و ترشی، حاوی فلفل و ادویه‌، میوه‌های ترش، قرص‌های مسکن و بعضی داروها و همچنین غذاهای پرحجم و سنگین اجتناب کند.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:14 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

نی نی رفت جنگ به عنوان فرمانده در صدر امور قرار گرفت .به خانه برگشت و قهرمان شد.بعد از مرگش تندیس او را ساختند و در میدان شهر نصب کردند.

خانواده ی نی نی با افتخار در همه جا حضور یافتند و انواع جوایز و تقیر نامه ه را دریافت کردند ولی کسی نگفت که نانایی هم وجود داشت.

 

نانا به جنگ رفت به خانه برنگشت و کشته شد و به عنوان سرباز گمنام دفن شد..و هرگز هی تندیسی از او ساخته نشد.

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:13 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

پسته برای آرامش قلب و اعصاب پسته برای مغز، آرامش قلب و اعصاب، باز کردن مجاری کبد، معده، درمان سرفه و اسهال خونی و معمولی مفید است.

مغز پسته به علت داشتن آهن خونساز است وکسانی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته بخورند.پسته دارای پروتئین، آهن، مواد چرب، کلسیم، فسفر، ویتامین B3، B1، A و پتاسیم بوده و برای تقویت بیماران و افراد ضعیف مناسب است.بطور کلی آجیل ها منابع عالی سرشار از روی هستند. کمبود روی باعث بروز اختلالات مختلف ازجمله کاهش ایمنی بدن می شود.گردو،پسته،بادام زمینی وفندق حاوی ویتامین B9 هستند که در کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی موثر است.به علاوه اثرات مفید این مواد در تنظیم کلسترول خون نیز به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:13 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

 

نی نی هر را از بر تشخیص نداد و یک عمر در رفاه زندگی کرد

نانا زبان سرخش سر سبزش بر باد داد و اعدام شد

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 23:12 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

بوی بد دهان به راحتی برطرف می‌شود

 این امر می‌تواند به دلیل بروز علل مختلف و گوناگونی رخ دهد، اما دلیل اصلی آن وجود یک باکتری غیرهوازی است که روی زبان شکل می‌گیرد، این باکتری پروتئین موجود در غذا‌ها را شکسته و گازهایی مانند اسکاتول تولید می‌کند و از این طریق دهان را بد بو می‌نماید.   

بوی بد دهان پدیده‌ای آشناست که اغلب اوقات، اول صبح در بسیاری از افراد شایع است. زمانی که در تاکسی کنار فردی می‌نشینیم و یا در برخورد با همکاران در هنگام احوالپرسی ساعات اولیهٔ کار، بوی بد برخی از اشخاص باعث آزردن خاطر می‌شود و چه بسا خود ما از آن دست افرادی باشیم که با بوی بد دهان خود دیگران را می‌آزاریم و باعث دوری آنان از خود می‌شویم.

؛ بوی بد دهان را مشکلی متداول در جامعه و بین افراد مختلف است .این امر می‌تواند به دلیل بروز علل مختلف و گوناگونی رخ دهد، اما دلیل اصلی آن وجود یک باکتری غیرهوازی است که روی زبان شکل می‌گیرد، این باکتری پروتئین موجود در غذا‌ها را شکسته و گازهایی مانند اسکاتول تولید می‌کند و از این طریق دهان را بد بو می‌نماید.

 این مشکل را می‌توان با بهداشت و نظافت دهان، از بین برد و یا کنترل کرد. با این حال در خصوص برخی از افراد حتی پس از رعایت مداوم بهداشت دهان و دندان نیز این معضل کماکان برطرف نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

بروز برخی بیماری‌ها را نیز دلیل بدبو شدن دهان افراد است. در این صورت علت اصلی این بیماری باید شناسایی شود تا برای اقدامات درمانی آن تدابیری اتخاذ گردد.

استفاده از تکنیک‌های درست و صحیح مسواک زدن، تمیز کردن زبان، استعمال خلال دندان، غرغره کردن آب ولرم، توجه به عادات غذایی و مصرف میوه جات، نوشیدن آب و استفاده از خنک کننده‌های دهان از دیگر راهکارهایی است که به عنوان راه‌هایی عملی برای از بین بردن بوی بد دهان است که باید به آن‌ها اشاره کرد

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 486
بازدید دیروز : 81
بازدید هفته : 570
بازدید ماه : 486
بازدید کل : 3507290
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>